Huisdieren
Glucose, een noodzakelijk bestanddeel in het bloed van een hond, is een vorm van suiker die de energie levert die zijn cellen nodig hebben om te functioneren. Wanneer het normale glucoseniveau van een hond daalt, kan zijn lichaam niet op zijn normale niveau presteren. Kleine hondenrassen, vooral jonge die uit puppymolen of huizen komen waar ze mogelijk ondervoed zijn, zijn meer vatbaar voor het ontwikkelen van de stoornis. Als een hond lijdt aan lage glucosewaarden (hypoglykemie), kan hij een snelle oplosbare suikerboost nodig hebben om weer op de been te komen.
Vaak is het eerste symptoom dat uw hond lijdt aan lage glucose een verminderde activiteitsniveau. Hij kan gaan liggen en weigeren te bewegen of worstelen om op te staan. Spierzwakte kan ervoor zorgen dat hij struikelt of beeft. Gezichtsbevingen kunnen merkbaar zijn.
Een hond met lage bloedglucose kan beven, zelfs bij warme temperaturen. Met onvoldoende suiker in zijn lichaam om de energie te produceren die zijn lichaamstemperatuur onderhoudt, kan hij doen alsof hij koud heeft.
Zware lichamelijke inspanning, zoals van jachthonden wordt verwacht, kan leiden tot een daling in glucosewaarden, vooral als de hond niet eet vóór het bewegen. Dit kan extreme vermoeidheid veroorzaken als normale bloedsuikerwaarden niet snel worden hersteld.
Lage glucosewaarden kunnen ook de mentale toestand van uw hond beïnvloeden. Zonder voldoende suiker om hem energie te geven, kan hij deprimerend of desinteresseerd lijken in objecten of activiteiten die hij normaal geniet.
Wanneer glucosewaarden tot een gevaarlijk laag niveau dalen, kan de hond epileptische aanvallen ervaren of in een comateuze toestand zakken. Bekend als een "hypoglykemische aanval," is dit een medische noodsituatie en uw dierenarts moet onmiddellijk worden op de hoogte gesteld. Sommige dierenartsen kunnen aanbevelen om honing of maïssiroop op het tandvlees van een hond te wrijven om lage glucosewaarden te verhogen (zie link in Resources).
Een hond met diabetes die plotseling de symptomen van lage glucosewaarden ontwikkelt, kan te veel insuline hebben gekregen. Dit treedt op wanneer de eigenaar vergeet dat hij al een insulinedosis heeft toegediend of de hond meer dan één eigenaar heeft die regelmatig zijn insulineinjecties toedient. Bel onmiddellijk uw dierenarts als u een insulineoverdosis vermoedt.