Huisdieren
Evenwicht bij honden, net als bij mensen, wordt gecontroleerd door het vestibulaire systeem van het binnenoor. Het systeem stelt honden in staat om hun positie te waarnemen. Als een hond wordt blinddoekt en u hem vasthoudt met zijn hoofd naar beneden gericht, dan zijn het de zenuwen in het binnenoor die de hond vertellen dat hij niet in evenwicht is, en hij zal schoppen en wiebelen om zichzelf recht te zetten. Naarmate honden ouder worden, ontwikkelen ze soms vestibulaire aandoening, of "geriatrisch vestibulair syndroom," een aandoening die ervoor zorgt dat ze hun hoofd naar één kant kantelen, lichaamscoördinatie verliezen (ataxie), schokkende oogbewegingen vertonen (nystagmus), en soms braken. In sommige gevallen lost het probleem zichzelf op binnen zo'n 2 weken, maar in andere gevallen, afhankelijk van de oorzaak van het probleem, kan behandeling nodig zijn.
Controleer binnenin de oren van de hond om te zien of er afscheiding is. Vraag een dierenarts om met een otoscoop dichterbij in het oor te kijken om te zien of er tekenen zijn van een oorontsteking. Hij kan enig materiaal kweken dat hij uit het oor neemt om het type infectie te bepalen, waarna hij uw hond een antibioticum zal geven, dat de hond binnen een week of twee weer normaal zou moeten hebben.
Laat de hond controleren op hypothyreoïdie, wat met een bloedtest kan worden gedaan. Als dit de oorzaak is van de vestibulaire aandoening, zal de dierenarts schildklier supplementen voorschrijven en de hond zou binnen 2 maanden weer normaal moeten zijn.
Luister naar eventuele pijnkreetjes wanneer u de mond van de hond opent. Neem de hond naar de dierenarts als er pijn lijkt te zijn, wat een teken kan zijn van een tumor in het binnenoor of de hersenen. Vraag de dierenarts om testen uit te voeren om te bepalen of er wel of geen een tumor is.
Overweeg of uw hond lijdt aan een infectie (lusteloosheid, temperatuur, eetlustverlies) of of haar distemperentingen niet up-to-date zijn. Zowel infecties als distemper kunnen encephalitis (hersenzwelling) veroorzaken, wat kan leiden tot vestibulaire aandoening. Vraag een dierenarts om deze problemen te controleren, waarvan velen met medicijnen kunnen worden behandeld.
Raadpleeg uw dierenarts als symptomen van vestibulaire aandoening kort nadat uw hond een nieuw medicijn begon te nemen, of als er medicijnen in de oren van de hond zijn gebracht. Zowel medicijnen in het oor als hoge doses van sommige medicijnen kunnen vestibulaire toxiciteit veroorzaken, wat leidt tot symptomen van vestibulaire aandoening.