Huisdieren
Honden worden vaak behandeld voor diverse allergieën met anti-inflammatoire steroïden. Het kan eruitzien alsof de remedie het probleem is geworden wanneer steroïdig gebruik een schijnbare allergische reactie teweegbrengt. Een allergische reactie verschilt van bijwerkingen, die niet ongebruikelijk zijn bij steroïdig gebruik.
Een echte allergische reactie is de overreactie van het lichaam op een allergeen als invasief en schadelijk. Een ernstige reactie zal heel duidelijke, potentiële levensbedreigende symptomen vertonen, doorgaans binnen seconden of minuten.
Allergische reacties kunnen gecategoriseerd worden als licht of ernstig. Lichte reacties op steroïden worden waarschijnlijk behandeld als bijwerkingen. In tegenstelling tot lichte reacties, komt een ernstige allergische reactie snel op en kan slijmvlies, een potentiële fatale toestand, veroorzaken. Tekens dat uw hond worstelt met ademen of niet reageert, moeten worden behandeld als reden voor direct handelen. Daarnaast kan langdurig gebruik van steroïden leiden tot het ontstaan van de ziekte van Cushing, wat geen allergische reactie is, maar specifieke behandeling door een professional vereist.
Steroïden worden met succes gebruikt om een heleboel allergieën te behandelen. Met alle waarschijnlijkheid is elke reactie die uw hond mogelijk heeft op steroïdebehandeling een bijwerking, iets wat veel veelvoorkomender is en doorgaans minder ernstig dan een echte allergische reactie.
In een recent artikel van Vet4Petz.com worden de bijwerkingen die doorgaans geassocieerd worden met anti-inflammatoir steroïdig gebruik genoemd: verhoogde dors, eetlust, gewichtstoename, hecheln en mogelijke humeursveranderingen. Hoewel niet specifiek een allergische reactie, als deze symptomen problematischer worden geacht dan de voordelen van de steroïden, kan uw dierenarts besluiten de medicatie te wijzigen.
Wees er zeker van dat een allergische reactie wordt veroorzaakt door steroïdig gebruik. Volgens een artikel gepubliceerd door de Animal Clinic in Peachtree City, Georgia, "veroorzaakt een voedselallergie jeuk en schrappen identiek aan inhaalallergie, maar reageert heel slecht op steroïden." Het kan zijn dat uw probleem voedselgerelateerd is, in plaats van steroïdegerelateerd. Als u vermoedt dat uw hond een allergische reactie heeft op een voedingsingrediënt, werk dan met uw dierenarts samen om haar dieet nauwkeurig te veranderen.